Harmen en Imelda op reis door Zuid-Amerika

Inca Trail & Machu Picchu

Cusco en de heilige vallei

Om aan de hoogte te wennen hebben we een week in Cusco en omgeving doorgebracht. We hebben veel van de Inca ruines bezocht en kwamen zo al helemaal in de Inca sfeer. Erg interessant om allerlei verschillende dingen van deze cultuur te zien en te horen! Ongelofelijk hoeveel kennis en kunde ze toen hadden en waar is dat allemaal gebleven?? Bij elke plek horen we weer andere dingen en het totaal geeft een aardig plaatje. Ook hebben we in een klein dorpje geleerd hoe ze hier traditioneelwol verven en daar stoffen en kleding van maken. Markten te over hier, maar dit was echt leuk om te zien! Andere mooie site in de omgeving zijn Moray - terrassen in de vorm van amphitheaters waar de Inca´s experimenteerden met verschillende landbouwproducten - en Salinas - zoutbekkens waar al eeuwen lang zout wordt gewonnen.

Inca Trail

Vol goede moed en verwachtingen begonnen we afgelopen vrijdag aan de Inca Trail. Dit pad van 45 km werd vroeger door de Inca´s gebruikt om snel informatie van Cusco naar Machu Picchu te brengen (en terug). De Inca´s legden deze afstand af in slechts een paar uur, wij doen er 4 dagen over en die hebben we nodig ook! Onderweg zien we geweldig mooie uitzichten, watervallen, nevelwoud en natuurlijk Inca ruines, paden en tunnels. De trail eindigt bij de Sungate, net boven Machu Picchu, de 'Lost City of the Incas'. We leggen deze trekking af met 14 andere toeristen, 2 gidsen, 2 koks en 20 porters. En natuurlijk nog veel meer van dit soort groepen... Het bleek een echt avontuur!

De eerste dag is een inkomertje. De dag begint al vroeg in Cusco (om 5 uur opstaan), vanwaar we naar het begin van de Inca Trail worden gebracht. Het is vandaag vrijwel een vlakke hike, weinig klimmen/dalen en na een paar uur zijn we al bij het eerste kamp. Op dat moment begint het echter te regen...

...en dat houdt niet meer op tot het eind van dag 2! Het droge seizoen is nergens te bekennen... Dag 2 is met mooi weer al een zware tocht: 1200 meter stijgen en daarna 600 meter dalen. Maar met de regen, wind en kou was het echt zwaar. Al snel was iedereen doorweekt en verkleumd, ondanks poncho´s en andere maatregelen. Voor de lunch werd een grote tent opgezet, maar zelfs de soep en thee konden de kou niet verdrijven. Snel weer verder lopen, dan blijf je tenminste nog een beetje warm! De laatste 200 meter stijgen naar de ¨Dead Womens pass¨ op 4200m hoogte gingen voetje voor voetje en met veel gepuf en gehijg. Op de top waaide het zo hard dat we nog geen minuut zijn gebleven en meteen naar beneden zijn gegaan. In het kamp bleek dat de slaapzakken, matjes en kleren helaas ook niet droog waren gebleven. Na een koude natte nacht op 3500m waren we dus erg blij dat de volgende ochtend de zon weer scheen!

De 3e en 4e dag waren gelukkig bijzonder mooi, niet te warm en met vaak een lekker zonnetje. Dat maakte heel wat goed

Cool
De 3e dag is de mooiste van de trail, maar ook de langste. In 9 uur liepen we naar het volgende kamp, waarin we 2 passen overklommen en 3 Inca sites bezochten. Veel mooie uitzichten en nevelwoud onderweg! Dag 4 begon erg vroeg: om 3.45 uur werden we gewekt! Dit zodat we vooraan in de rij stonden toen om 5.30 uur het hek open ging en we als een van de eersten bij de Sungate boven Machu Picchu arriveerden. We wisten al dat we een snelle groep hadden, maar dit was een echte sprint omhoog... in 1 uur stonden we op de top waar normaal gesproken 2 uur voor wordt uitgetrokken! Het uitzicht was geweldig, de zon die net boven de bergen uitkomt en op Machu Picchu schijnt
Laughing
Langzaam daalden we af en kregen daarna een uitgebreide rondleiding door deze stad. Rond het middaguur werd het echt te warm en werden de zwermen toeristen zo dicht dat we Machu Picchu achter ons lieten en ons hostel opzochten voor welverdiende rust.

Zo ongeveer op de helft van de reis is het ongelooflijk om te bedenken wat we allemaal al hebben gedaan en wat er ons nog te wachten staat, maar: het reizen verveelt nog steeds niet! Tot de volgende update!

Harmen en Imelda

Pim

Ik kan me vergissen, maar dit stuk van jullie reis moet een van de indrukwekkendste zijn. Machu Picchu lijkt me echt geweldig. Gelukkig hadden jullie mooi weer op de mooiste dag van de trip.

Marleen

Wat een geweldige verhalen! Genietze!

rixt en gelein

vandaag 31 jaar geleden.......Lieve Imelda, gefeliciteerd met je verjaardag! We wensen jou en Harmen een feestelijke dag toe.

Jaap

Mel, gefeliciteerd met je verjaardag!
Groetjes van Jaap en Stella Versteeg @ Zanzibar Afrika.

Diana

Lieve jarige jet!
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Imel! Dat wordt vast een onvergetelijke dag. 31 is niet zo'n spannende leeftijd, maar op zo'n continent is het vast wel heel bijzonder. En dit is volgens mij je "vroegste" verjaardag door het tijdverschil. Hier vieren we het nog even 6 uur door tot middernacht, terwijl jij waarschijnlijk net je lunch op hebt. Laat je lekker in de watten leggen. Groetjes aan Harmen. En ps: de Parade is saai zonder jou! Volgend jaar weer samen wat mij betreft!
liefs, Diana