Harmen en Imelda op reis door Zuid-Amerika

Het noorden van Argentinie en Chili

Hallo allemaal,

In Salta hebben we een autootje gehuurd en zijn we door de omgeving gereden. Rondom Salta zijn veel wijngaarden, maar het is niet het juiste seizoen: veel wijnranken en weinig druiven. We hebben dus vooral na het rijden genoten van de wijn in dit gebied

Laughing
De 'wijnroute' die we gereden hebben komt ook langs veel mooie uitzichten, dus de druiven hebben we niet heel hard gemist. Zo zijn we langs 7 kleurige bergen gereden, een zoutvlakte, kloven waar je in kon lopen, pittoreske dorpjes, grote cactussen, ruines, rivieren (zonder water) en heuvelbegraafplaatsen. In 6 dagen hebben we zo'n 1200km gereden, waarvan +/- 30% op gravel en zand.

Na Salta zijn we met de bus naar San Pedro de Atacama in Chili gegaan, en oase in een stofwoestijn/zoutvlakte tussen de Andes en een ander gebergte in. Hier hebben we de afgelopen dagen 3 tours gemaakt:
De eerste ging naar de Valle de la Luna. Wat hier vooral maanachtig was, was de afdaling langs een steile stofhelling. Doordat je bij elke stap ook 30 cm naar beneden glijdt loop je in een soort slowmotion, moonwalking dus... Ook hebben we hier de zonsondergang bekeken.
De tweede dag zijn we om 3:30 opgestaan

Surprised
om naar de geisers te gaan. Toen we om 6 uur aankwamen vroor het nog 10 graden!! Maar dat zorgde wel gelijk voor een extra mooi gezicht; door het tempratuurverschil zag je enorm veel stoom van de geisers afkomen. Er zijn daar geisers met sulfur en met andere mineralen, heetwaterbronnen en steamvents, erg mooi. Helaas maakte Harmen gelijk aan het begin een foutje: hij zakte met 1 voet door ijs heen en dat been ging tot en met het bovenbeen het water in. Verder niks aan de hand, maar 15 minuten later was 1 broekspijp volledig bevroren... Maar goed, toen de zon een uur later begon de schijnen werd ook dat been langzamerhand gelukkig weer warm. Op de terugweg hebben we allerlei vogels gezien (o.a. met blauwe snavel) en zijn we weer bij grote cactussen gestopt.
De laatste tour begon gelukkig iets later, pas om 6 uur. We gingen eerst naar de zoutvlakte. Deze was veel ruwer dan de andere vlaktes die we gezien hebben en daarom toch weer totaal anders. En hier waren ook twee kleine meertjes waar aardig wat flamingos zaten. Twee toeristen kwamen wat te dichtbij waardoor ze van het ene naar het andere meer vlogen over ons heen, een prachtig gezicht met die roze, witte en zwarte kleuren!! Daarna zijn we door gereden naar een klein dorpje en naar twee mooie meren op 4300 meter. Bij de meren stonden wat vecunas (lijken een beetje op herten) te grazen en was er een enorme berg met sneeuw op de achtergrond. Een mooi tafereeltje dus!

Argentinie en Chili maken een heel andere indruk op ons dan de vorige landen. Zoveel westerser, de sfeer is er ook meteen heel anders door. Bij Salta in de omgeving was het wel apart dat veruit de meeste toeristen uit Argentinie (of buurlanden) komen. Wel westers, maar weinig westerlingen dus. Hier bij San Pedro zijn echter weer volop Europeanen.

Eind van de middag pakken we de bus naar Santiago (een rit van wel 24 uur!) waar we een paar dagen zullen zijn voor we naar Paaseiland vliegen.

Groeten,
Imelda en Harmen

Nienke

Wouw, wat zien jullie veel gave en verschillende dingen zeg! En Harmen, is dat vroege opstaan het een beetje waard?
Veel plezier daar en maak maar veel foto's zodat wij een beetje mee kunnen genieten!

Frans

Was wel koud zeker Harmen, zo'n bevroren nat been. En dan nog wel op een tijdstip dat jij zelden bewust meemaakt (in je vrije tijd).
Wat maken jullie veel mee zeg. Om jaloers op te worden.
't Is iedere keer weer genieten als er een nieuw verhaal en nieuwe foto's van jullie worden aangekondigd. Hartstikke mooi !!

Marleen

Hoi,

bedankt voor jullie kaartje! Ik vind het nog steeds erg leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Het strand van Nederland was dit weekend ook erg mooi, maar ja...niks vergeleken met wat jullie zien natuurlijk.

We hebben ook nog een nieuwtje. Er is een 2e opkomst..... dus weer even niet schaatsen deze winter.

groetjes Marleen (en Jeroen)