Harmen en Imelda op reis door Zuid-Amerika

Paaseiland en meer...

Hallo allemaal,
Hoog tijd voor een update! Na bijna 24 uur in de bus - die nog comfortabeler waren dan al verwacht, 10 uur geslapen! - zijn we aangekomen in Santiago en daar een paar dagen gebleven. Het is een erg relaxte stad. Met 7 miljoen inwoners (40% van het hele land) is dat toch wel bijzonder. En eigenlijk komt het heel europees over. Alleen aan de mensen op straat is te zien dat je toch echt nog in Zuid Amerika bent. Eigenlijk zijn er niet veel toeristische dingen, dus we konden even bijkomen van het reizen. Het centrum bekeken en een groot park daar in de buurt en we zijn een dag naar Valparaiso geweest. Dat is een stad aan de kust, gebouwd op steile hellingen uitkijkend over de oceaan. Om het lopen wat makkelijker te maken zijn er 100 jaar geleden allerlei kleine trams gebouwd op de steilste stukken. Soms maar 100m lang, maar het scheelt een stuk! Een leuk stadje om te zijn met allerlei oude gebouwen, kleine straatjes en een enorme haven. Van de tsunami begin dit jaar was eigenlijk niet veel meer te zien.
Hierna zijn we naar Paaseiland gevlogen, wat een enorm eind weg van de rest van de wereld voor zo´n klein stukje land! Zelfde grootte als Texel, maar 3700 km verwijderd van Chili en het dichtstbijzijnde andere stukje eiland is ruim 2000 km verderop. Ongelooflijk om te bedenken als je de zee over kijkt... We hebben het eiland lopend, fietsend en in een kleine jeep bekeken. Het meest bekend is Paaseiland natuurlijk vanwege de Moai, de enorme beelden die op het eiland staan. We hebben er hier heel veel van gezien, erg indrukwekkend hoe groot ze zijn en dat die zo´n tijd geleden gemaakt en neergezet zijn. We zijn ook naar de plek geweest waar ze werden gemaakt en we hebben een aantal petrogliefen gezien en grotschilderingen.
Inmiddels zijn we aangekomen in Mendoza, via een mooie route over de Andes. Dit is de wijnhoofdstad van het land, de meeste Argentijnse wijn komt hier vandaan. Bij Salta in de buurt hebben we ook al de lokale wijn geproefd, maar hier zijn we een paar wijnboerderijen langs gegaan. Dan krijg je een rondleiding met uitleg en uiteindelijk proef je een aantal van hun wijnen. Erg leuk en lekker
Laughing
Verder bekijken we de stad en we gaan nog naar een nationaal park in de Andes morgen. En dan weer op naar de volgende bestemming!
Groetjes,
Harmen en Imelda

Geert

Haha dus toch Paaseiland.. goed hoor!:)

Peter

Het is en blijft een geweldige reis. Leuk om jullie verhalen te blijven lezen. Veel pelzier en een verdere behouden reis.

Greotjes,
Peter