Harmen en Imelda op reis door Zuid-Amerika

Het noorden van Peru

Hallo allemaal,

Na een aantal plaatsen in het noorden van Peru te hebben gezien zitten we nu in Lima op doorreis naar het zuiden. Het noorden was erg wisselend. De eerste paar dagen waren we aangenaam verrast. We zaten toen in Chachapoyas en het gebied daar ligt tegen Ecuador aan, maar is toch best verschillend! De valleien zijn veel breder, bezaaid met rijstvelden en een rivier middenin en de rotsen zijn van ander gesteente lijkt het wel en met veel steile stukken. Erg mooi! Verder was het eten er geweldig en het hostel had een goeie douche, dat weten we inmiddels ook te waarderen
Laughing
Hier in de buurt hebben we o.a. Kuelap bezocht, de belangrijkste pre-Inca plek in Peru. Het is een oud dorp bovenop een bergtop waar de Chachapoya mensen tot +/- 1570 woonden. Met grote blokken steen is een hele hoge muur gebouwd rondom de top van de berg, die vervolgens is opgevuld met grond om daar weer het dorp op te bouwen. Het is pas in de 19e eeuw ontdekt dus een hele tijd onbewoond geweest. Waar veel dingen voor dienden is dus onbekend, maar ze kunnen wel het een en ander afleiden en het is indrukwekkend om te zien!

Na Chachapoyas zijn we naar de kust gegaan, een reis van 11 uur in de bus! Gelukkig zijn de bussen in Peru erg comfortabel (zelfs beter dan in Europa), waardoor het best meeviel. De Peruanen hier moeten wel zeeen van ruimte hebben want zelfs wij passen makkelijk tussen de stoelen! Het noordelijke kustgebied ziet er weer heel anders uit. Het is een grote droge woestenij met rommel en in de verte wat bergen. Qua natuur dus niet zo bijzonder... Qua cultuur is hier echter ook veel te vinden. We hebben 2 sites bezocht: Tucume en Chan Chan. Beide zijn overblijfselen van 2 andere pre-Inca culturen en ze verschillen erg met wat we in Kuelap hebben gezien. Hier zijn geen bergen (stenen) en is alles gebouwd van Adobe waar stenen van werden gemaakt. Dat ziet er dus uit als zandkastelen
Laughing
In Tucume zijn overblijfselen van pyramides te zien en in Chan Chan zijn oude paleizen.

Van noord naar zuid komen we dus in steeds nieuwere culturen terecht (Chan Chan was de meest recente voorafgaand aan de Inca's). We blijven nog een kleine week aan de kust en vliegen dan naar Cuzco voor de Inca-trail!

Groetjes,

Harmen en Imelda

Pim

Hoe mooi Peru ook moge zijn, ik weet zeker dat in ieder geval Harmen vandaag toch stiekem even liever in Nederland was geweest: wat een feest hier! Hup, Holland, hup! Komen jullie nog in Uruguay of Paraguay? ;-)

marion en eelco

Lieve Harmen en Imelda,

Wat een fantastische verhalen, om jaloers op te worden. Als Eelco niet verliefd op mij was geworden had hij dit ook allemaal beleefd! Maar gelukkig heeft hij voor mij gekozen en kunnen we het alsnog beleven. Zoals jullie het beschrijven krijg je daar wel heel veel zin in. Wij vertrekken a.s. maandag naar Amerika om Laurieke te bezoeken die net de Route 66 heeft gereden, één van haar dromen en daarna een aantal maanden in San fransisco blijft. Ik wens jullie nog heel veel avonturen en vooral heel veel plezier. Liefs, marion

Diana

Hi Imel & Harmen,
heel veel relaxing time gewenst! Straks bikkelen op de Inca Trail! Gaaf. De eerste aankondigingen van de Parade zijn al te zien in Utrecht. Zal je missen!
liefs, Diana