Harmen en Imelda op reis door Zuid-Amerika

Nazca en de zuidkust

Hallo allemaal,

De afgelopen dagen hebben we in Cuzco doorgebracht, maar daarover later meer. Daarvoor hebben we namelijk de zuidkust van Peru bezocht en die was erg mooi! Net onder Lima begint de Atacama woestijn, de droogste woestijn op aarde (het regent er nooit!), die helemaal doorloopt tot in het noorden van Chili. Er zijn hier een aantal interessante plaatsen om te zien: het nationale park Paracas, de oase Huacachina en als hoogtepunt de Nazca lijnen! We hebben ze in precies omgekeerde volgorde bezocht zodat we weer uitkwamen in Lima en vandaar naar Cuzco konden vliegen.

In Nazca hebben we veel geleerd en gezien van de Nazca lijnen. Het is erg indrukwekkend en apart, de lijnen zijn gemaakt door mensen van de (uitgestorven) Nazca cultuur, eeuwen geleden. Ze zijn gemaakt door de bovenste laag van de grond te verwijderen, waardoor de lichtere onderlaag zichtbaar wordt. De figuren zijn echter zo groot dat vanaf de grond niet is te zien dat dit figuren zijn! Ze zijn pas rond 1930 ontdekt doordat mensen over het gebied heen gingen vliegen. Het is ongelooflijk hoe ze dat toen zo hebben kunnen maken, nog steeds is niet bekend waar het voor diende, er zijn diverse theorien over. In een klein vliegtuigje hebben we over de lijnen gevlogen om ze zelf te kunnen zien. Een indrukwekkende, maar ook misselijk makende reis! Om de lijnen goed te kunnen zien scheert het vliegtuigje van links naar rechts, steeds met de ene en dan andere vleugel een van de figuren aanwijzend. Gelukkig waren er genoeg zakjes aan boord... Later hebben we in het planetarium in Nazca meer uitleg gekregen over de lijnen en de theorien die er over bestaan.

De oase Huacachina is een klein dorpje rondom het meer, middenin de woestijn. We hebben hier een tocht gemaakt met een buggy (soort jeep) door de woestijn en zijn wezen sandboarden. Erg leuk! Helaas was het staan op het bord best moeilijk en heel anders dan snowboarden... we zijn dan ook vooral op onze buik naar beneden gegleden, van steeds hogere zandduinen! De dag erna hebben we een stop gemaakt bij Paracas, op weg naar Lima.

Inmiddels zitten we dus in Cuzco, de afgelopen dagen hebben we de stad en een aantal interessante historische sites in de omgeving bezocht. Goed om aan de hoogte te wennen voor we vrijdag de Inca trail beginnen!

Groetjes,
Harmen en Imelda

Jaap

Geweldig weer om te lezen.
Dank jullie wel voor onverwachte cadeau per post!
Schitterend in afwezigheid vandaag, maar zeker bij ons in gedachte. Ik oktober drinken toosten we alsnog.

Japio