Harmen en Imelda op reis door Zuid-Amerika

Het noorden van Peru

Hallo allemaal,

Na een aantal plaatsen in het noorden van Peru te hebben gezien zitten we nu in Lima op doorreis naar het zuiden. Het noorden was erg wisselend. De eerste paar dagen waren we aangenaam verrast. We zaten toen in Chachapoyas en het gebied daar ligt tegen Ecuador aan, maar is toch best verschillend! De valleien zijn veel breder, bezaaid met rijstvelden en een rivier middenin en de rotsen zijn van ander gesteente lijkt het wel en met veel steile stukken. Erg mooi! Verder was het eten er geweldig en het hostel had een goeie douche, dat weten we inmiddels ook te waarderen
Laughing
Hier in de buurt hebben we o.a. Kuelap bezocht, de belangrijkste pre-Inca plek in Peru. Het is een oud dorp bovenop een bergtop waar de Chachapoya mensen tot +/- 1570 woonden. Met grote blokken steen is een hele hoge muur gebouwd rondom de top van de berg, die vervolgens is opgevuld met grond om daar weer het dorp op te bouwen. Het is pas in de 19e eeuw ontdekt dus een hele tijd onbewoond geweest. Waar veel dingen voor dienden is dus onbekend, maar ze kunnen wel het een en ander afleiden en het is indrukwekkend om te zien!

Na Chachapoyas zijn we naar de kust gegaan, een reis van 11 uur in de bus! Gelukkig zijn de bussen in Peru erg comfortabel (zelfs beter dan in Europa), waardoor het best meeviel. De Peruanen hier moeten wel zeeen van ruimte hebben want zelfs wij passen makkelijk tussen de stoelen! Het noordelijke kustgebied ziet er weer heel anders uit. Het is een grote droge woestenij met rommel en in de verte wat bergen. Qua natuur dus niet zo bijzonder... Qua cultuur is hier echter ook veel te vinden. We hebben 2 sites bezocht: Tucume en Chan Chan. Beide zijn overblijfselen van 2 andere pre-Inca culturen en ze verschillen erg met wat we in Kuelap hebben gezien. Hier zijn geen bergen (stenen) en is alles gebouwd van Adobe waar stenen van werden gemaakt. Dat ziet er dus uit als zandkastelen
In Tucume zijn overblijfselen van pyramides te zien en in Chan Chan zijn oude paleizen.

Van noord naar zuid komen we dus in steeds nieuwere culturen terecht (Chan Chan was de meest recente voorafgaand aan de Inca's). We blijven nog een kleine week aan de kust en vliegen dan naar Cuzco voor de Inca-trail!

Groetjes,

Vaarwel Ecuador...

Hallo allemaal,

Na een week in Cuenca en omgeving zijn we verder gegaan naar Vilcabamba. Een klein dorpje in een mooie vallei in het zuiden van Ecuador. Het klimaat is hier erg aangenaam en varieert vrijwel niet door het jaar heen. De mensen worden mede daardoor erg oud hier (velen > 100 jaar). We hebben een leuke hike gemaakt en zijn een middag wezen paardrijden om de vallei heen. Het hostel was erg relaxt met geweldig uitzicht en natuurlijk hangmatten! Zijn ze erg fan van hier en daar maken wij natuurlijk graag gebruik van :-)

Na een paar dagen was het tijd afscheid te nemen van Ecuador en de grens met Peru over te steken. De meeste toeristen doen dit meer in het westen van Ecuador, maar vanuit Vilcabamba kan je ook door naar het zuiden. Dit traject is wat lastiger, maar het ging eigenlijk vrij soepel. Vooral doordat we twee andere toeristen tegenkwamen waar we nu een paar dagen mee optrekken. Een deel van de vervoersmiddelen ging per 4 of 5 personen, als je dan de enige toerist bent die het traject aflegt is dat niet makkelijk (of heel duur)! Vanaf Vilcabamba met de bus naar Zumba, daar in een Ranchero (omgebouwde truck met bankjes erin) naar de grens. Lopend de brug naar Peru oversteken en daarna met een soort taxi naar het eerste beetje fatsoenlijke plaatsje 2 uur verderop. Alles over zandwegen die meer kuil dan weg zijn en de bergen op en af kronkelen... De volgende dag met 2 minibussen, 3 motor-riksjas en weer een taxi door naar onze voorlopige bestemming: Chachapoyas. Alles bij elkaar een geweldig mooie trip en leuk avontuur!

Sommige dingen zullen we van Ecuador niet gaan missen (zoals de agressieve honden en de eeuwige oploskoffie) maar de geweldige natuur en vriendelijke mensen absoluut wel! En ook de enorme diversiteit aan vruchten en de verse sappen die je daarvan kan krijgen :-d We hebben een geweldige tijd gehad in Ecuador!

Groetjes,

Cuenca

Hallo allemaal!

Ruim een week verder alweer, wat gaat de tijd snel! Maar aan de andere kant hebben we in een paar dagen zoveel afgereisd dat dat helemaal niet zo voelt...

Na de jungle zijn we naar Tena gegaan, waar we 3 nachten zijn gebleven. We hebben de grotten van Jumandi bezocht, waar je met een gids en zaklamp doorheen gaat. Soms wadend door het water, soms meer klauterend. Het is maar een kort tochtje (30min ofzo), maar leuk om te zien! En je komt bovenop een berg er weer uit met mooi uitzicht. De andere dag hebben we een trip gemaakt naar een canyon in de jungle. Zwemmen bij watervallen, waden door het water, klimmen en klauteren door de jungle, het was er erg mooi! En de gids wist veel over de (medicinale) planten die er te vinden zijn.

We hadden gehoopt na Tena door te kunnen reizen naar Baños, maar de vulkaan Tungurahua daar vlakbij is nog erg actief. De activiteit neemt zelfs nog toe en er waren geruchten dat het dorpje misschien geevacueerd gaat worden. Dus het leek ons verstandig dit plaatsje toch maar over te slaan... Jammer maar helaas! We rijden er wel met de bus langs, maar veel zie je er niet van... Dus dan maar door naar het kratermeer Quilotoa. Dit is een hele reis! We nemen eerst de bus van Tena naar Ambato, stappen daar over op de bus naar Latacunga, daar weer in een bus naar Zumbahua en vanaf daar achter in een soort pickup truck nog 1,5 uur naar het dorpje Chugchilan. Helemaal niet verwacht dat dit uberhaupt in 1 dag kon, maar als je zegt dat je daarheen op weg bent dan wordt je gewoon van de ene in de volgende bus geschoven

Wink
Moe van de reis hakte de hoogte er toch wel in, het dorpje ligt op ongeveer 3200m. Maar het hostel was geweldig en een goede nachtrust scheelt enorm! De dag erna bekijken we het meer dat nog een stukje hoger ligt. Vanaf de rand van de krater kijk je een enorme diepte in naar het meer, prachtig! (helaas kan de computer hier geen USB aan dus op de foto´s zullen jullie even moeten wachten).

Nu zitten we al een paar dagen in Cuenca. Na 3 lange reisdagen achter elkaar is het tijd voor wat rust! Cuenca is een leuke stad, het centrum ziet er nog oud uit en er is genoeg te doen hier en in de omgeving. En Harmen kan nu mooi de eerste wedstrijd van het NL elftal kijken, al is dat morgen erg vroeg, al om 6.30 uur....

Undecided
We vermaken ons dus nog wel even voordat we weer doorreizen richting Peru!

Saludos!

De jungle

Hola!

Omdat we tussen Mindo en de Jungle een paar dagen moeten opvullen besluiten we langs Pappallacta te reizen. Dit is het dorpje met de beste thermen van Ecuador: het ligt in een vallei en heeft mooie baden, gevuld met warm water zo uit de natuur. Helemaal niet vervelend om hier wat tijd door te brengen en het is nog mooi weer ook

Cool

Maandag zijn we vanuit Lago Agrio vertrokken naar de jungle. Eerst 2 uur met een busje, daarna nog 2 uur in een kano met motor. Dan voel je je wel ¨in the middle of nowhere¨! Het reservaat heet Cuyabena en ligt in het noordoosten van Ecuador, tegen Colombia aan. We zaten in de Jamu Lodge (www.cabanasjamu.com) welke er helemaal jungle-achtig uitziet. Een paar dagen lang hebben we ons vermaakt met het spotten van allerlei dieren vanuit de kano of lopend door het woud, het bezoeken van een inheems dorpje en de sjamaan, het ´s avonds bekijken van kaaimannen, spinnen en ander gespuis en het bezoeken van een wat verder gelegen meer dat alleen peddelend bereikt kan worden. En tussendoor relaxen in de hangmatten of slapen met de jungle geluiden op de achtergrond. Super! Waar de naam regenwoud vandaan komt hebben we trouwens aan den lijve ondervonden: regen regen en nog eens regen! En als het niet regent is het er nog wel zo vochtig dat niets droog is te krijgen en alles dan nu dus ook door en door klam is...

Undecided
Maar ook met de regen is de jungle zeker de moeite waard!

Morgen pakken we de bus naar Tena. Daarna hopen we door te kunnen reizen naar Banos. In Ecuador zijn echter veel vulkanen en de vulkaan bij Banos is op dit moment zeer actief. Een week geleden is hij uitgebarsten (inclusief aswolken net als bij IJsland) dus het is afwachten of we om moeten reizen.

Adiós,

Mindo

Hallo allemaal!

Na de Galapagoseilanden zijn we een paar dagen in Quito gebleven en hebben wat dagtochten in de omgeving gemaakt. We hebben de Mitad del Mundo bekeken (het midden van de aarde, ofwel de evenaar) en vooral het museum dat er naast zit, dat is erg leuk! Ook zijn we een dag naar Otavalo geweest waar we de markt hebben bezocht. Op deze markt verkopen de lokale mensen allerlei dingen die ze zelf maken, zoals kleding, hangmatten, sieraden, in de mooiste kleuren! Ook zijn we naar het Condor park geweest daar, waar allerlei roofvogels te zien zijn, waaronder natuurlijk Condors.

Zondag hebben we de bus naar Mindo gepakt, waar we een paar dagen zijn gebleven. Dit is een heel klein dorpje in het Nevelwoud. We hebben er veel vogels en vlinders gezien, zijn wezen hiken langs watervallen en hebben canoping gedaan (een soort kabelbaan over de toppen van de bomen). Omdat het ook hier pinksterweekend was, wat hier groot feest op straat betekent, was het erg druk toen we in Mindo aankwamen en was er bijna geen hostel meer te vinden... maar de dag erna stroomde het dorp leeg en toen wij uiteindelijk vertrokken was er geen toerist meer te bekennen

Wink

Next stops: heetwater bronnen en daarna de jungle!

Ciao,

Galapagos eilanden

Hola!

We hebben een geweldige en onbeschrijfelijke week achter de rug! We hebben een landtourgemaakt langs de eilanden Santa Cruz, Floreana, Isabela en San Cristobal. Ontzettend veel gezien en gedaan, het is een beetje veel om allemaal te vertellen, dus hierbij wat highlights:

• We hebben veel mooie vogels gezien, zoals de fregatbirds, blauw-voet-jan-van-genten, flamingo´s, pelikanen, allerlei vinken, yellow warbirds,...
  • Als je wakker wordt heb je grote kans dat er een zeeleeuw op je terras ligt
    Laughing
  • Reuzeschildpadden zijn territoriaal maar heel vreedzaam: vechten doen ze door hoog op de poten te gaan staan en hun nek uit te strekken. Wie het hoogst komt wint! Zelfs bij de jonge schildpadden is dit te zien
  • We hebben gesnorkeld met haaien (maar helaas niet gezien), schildpadden, zeeleguanen en veel mooie vissen
  • Ook hiken kan je leuk op de eilanden doen, bijvoorbeeld naar een van de vulkanen. Helaas hadden we een beetje pech en was de krater vol met mist...
  • Voor een impressie: zie de foto´s!

Hasta la vista!

Quito

Hallo allemaal,

Na een lange reis zijn we nu in Quito! De aswolk bracht een beetje vertraging, maar op de tussenstops is dat grotendeels weer ingehaald, dus dat viel alles mee!

Deze eerste paar dagen hebben we het erg rustig aan gedaan. Eerst de jetlag verwerken en vooral aan de hoogte wennen! Vandaag lijkt het voor het eerst dat dat acclimatiseren een beetje begint te werken. We zijn dat maar meteen gaan testen door met een kabelbaan naar het hoogste uitkijkpunt over Quito te gaan: op 4100m! Vanaf daar kan je nog een stuk verder/hoger hiken, maar na een klein stukje bleek al snel dat dat nog iets teveel was gevraagd

Laughing
Dus gewoon van het uitzicht genoten! Ongelofelijk dat zelfs op die afstand Quito niet in zijn geheel is te zien. Het is een enorme stad (+/- 2 miljoen inwoners) die de hele vallei beslaat. Het ziet er daardoor wel gaaf uit: volledig omgeven door hoge groene bergen.

Verder hebben we al heel wat leuke verhalen over Quito en andere plaatsen in het land gehoord. Soms in het engels, meestal in het spaans en daar is zowaar wat van te volgen! Al goeie tips binnen dus voor wat we verder nog kunnen doen. Maar eerst gaan we morgen naar de Galapagos eilanden! Daar kijken we natuurlijk enorm naar uit

We zijn ruim een week offline, maar daarna volgt vast een mooi verhaal!

Welkom op ons Reislog!

Holaen welkom opons reislog!

Op 8 meivertrekken we voor 5 maanden naar Zuid-Amerika!Op dit reislog komenaf en toe nieuwe verhalen en foto's en via de kaart weet je dan precies waarwe zijn geweest! Meer informatie over de reis die we maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op dit reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je metons meereist!

Adiós,

Harmen en Imelda

PS De link bovenin met mogelijkheid om ons extra fotoruimte kado te doen verschijnt automatisch, negeer die alsjeblieft!